غدیر در آثار اسلامى ما به «عیداللهالاكبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تعبیرات كه نشان دهندهى تأكید و اهتمامى خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسألهى ولایت است. آن عاملى كه در اسلام ضامن اجراى احكام است، حكومت اسلامى و حاكمیت احكام قرآن است، والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصى داشته باشند، لیكن حاكمیت -چه در مرحلهى قانونگذارى و چه در مرحلهى اجرا - در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگى دارد. اگر آنها افراد بىانصافى بودند، مسلمانان همان وضعى را پیدا مىكنند كه شما امروز در كوزوو، دیروز در بوسنى و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهاى دیگر شاهدش بودهاید و هستید - ما هم در ایران مسلمان عریق و عمیق خودمان، سالهاى متمادى همین را مشاهده مىكردیم - اما چنانچه حكام، قدرى با انصاف باشند، اجازه خواهند داد كه این مسلمانان به قدر دایرهى خانهى خودشان - یا حداكثر ارتباطات محلهاى - چیزهایى از اسلام را رعایت كنند؛ ولى اسلام نخواهد بود!
امام خامنه ای
16/01/1378